Python boek nu verkrijgbaar

Ik heb een Nederlandstalig boek over programmeren in Python voor beginnelingen gratis beschikbaar gemaakt via de website die ik voor dit boek gelanceerd heb.

De titel van het boek is “De Programmeursleerling.” Er is ook een Engelstalige versie beschikbaar die “The Coder’s Apprentice” heet.

Het boek is gericht op middelbare scholieren en studenten, en met name bedoeld voor degenen die nog niet eerder een programmeertaal geleerd hebben. Je kunt het gebruiken als een Python 3 zelfstudie cursus. Ik heb de afgelopen jaren Python programmeren gedoceerd aan honderden studenten voor wie programmeren iets nieuws (en soms zelfs iets engs) is, en de ervaring die ik hierbij heb opgedaan heb ik in dit boek ondergebracht. Ik heb het boek gebaseerd op een cursus die ik vorig jaar ontwikkeld heb, en die ik met groot succes heb gebruikt.

Mijn belangrijkste drijfveer om dit boek te schrijven is het feit dat ik stellig geloof dat het in de nabije toekomst voor vrijwel iedere studie en vrijwel ieder beroep een noodzaak zal zijn om creatief om te kunnen gaan met computationele technologie. Daarom vind ik het belangrijk dat mensen al jong leren programma’s te schrijven; niet omdat ze programmeur moeten worden, maar omdat leren programmeren ze kennis en een denkwijze verschaft die ze heel hard nodig gaan hebben.

Python is een uitstekende computertaal om te leren programmeren. Er zijn voldoende Engelstalige boeken beschikbaar die leren programmeren in Python, maar in het Nederlands was er eigenlijk nog niets. Aangezien zeker voor veel scholieren het Engels nog een iets te groot obstakel is, zag ik een grote behoefte aan een Nederlandstalig boek over Python. Vandaar dat ik het nu beschikbaar heb gemaakt.

Mijn hoop is dat het boek door velen gebruikt gaat worden.

Leave a Reply

