Kroning

(This post is in Dutch, because I do not think that anyone who does not speak Dutch is interested in Dutch royalty).

Deze ochtend zag ik een krantenkop in mijn email die zei “Hoe groot zijn Anouk’s kansen?” Een prangende vraag.

Het valt me op dat de media (shownieuws in het bijzonder) de neiging heeft om mensen aan te duiden met alleen de voornaam, alsof wij dan allen weten over wie het gaat. Aangezien ik dit soort nieuws niet volg, heb ik meestal geen idee. Zo ook nu. Maar mijn brein koppelde deze vraag al snel aan het hedendaagse nieuws, en ik besefte dat hier gesproken werd rond het thema van de recente troonopvolging. Die heeft immers pas drie weken geleden plaatsgevonden, en nu de festiviteiten beëindigd zijn, kan ik me voorstellen dat men zich gaat afvragen of, wanneer, en door wie koning Alex opgevolgd gaat worden. Ik weet dat hij drie dochters heeft, waarvan Amalia de oudste is. De andere twee namen blijven mij nooit bij, maar ik weet dat ze met een A beginnen. Dus ik neem aan dat Anouk zijn tweede dochter is.

Hoe groot zijn Anouk’s kansen om ooit de kroon te dragen? Het is wellicht wat vroeg om daar een slag naar te slaan, want het vereist een futorologisch inzicht dat niemand heeft. Maar we kunnen een ruwe schatting maken. We kunnen er gevoeglijk van uitgaan dat, behoudens een vroegtijdig overlijden van de huidige koning, een troonswisseling pas zal plaatsvinden tussen 2040 en 2050. Anouk zal dan eind 30 zijn, net als Amalia. Anouk komt dan in aanmerking als Amalia om een of andere reden niet in staat is de positie in te nemen. De kans daarop is uitermate klein. Ze heeft een tweede kans als Amalia de troon overneemt, maar deze op een gegeven moment op moet geven zonder volwassen nageslacht. Die kans is nog vele malen kleiner, zodat we deze kunnen negeren. Kortom, ik denk dat Anouk’s kans om de troonopvolger te zijn, geschat moet worden op maximaal 1 procent.

De vraag is echter of de huidige koning überhaupt opgevolgd gaat worden. Nederland wordt steeds republikeinser. Weliswaar is er een zeer vocale menigte landgenoten die fel het koningshuis aanhangt, maar laten we wel zijn, deze landgenoten zijn merendeels op leeftijd. De jeugd heeft veel minder met de monarchie. En waar Beatrix de façade ophield van de heerseres die hoog boven het volk regeert, verwacht ik van de studentikoze koning Alex dat hij regelmatig met onderdanen in de kroeg te vinden is, rondjes gevend en sterke verhalen ophangend, net als de koningen van weleer. En hoewel hem dat populair zal maken, zal men zich tegen de tijd dat hij zijn baan gaat opgeven afvragen of opvolging wel nodig c.q. gewenst is.

Kortom, de kans dat Anouk ooit de hoogste titel behaalt, is om en nabij de 1 promille. Anouk, als je dit leest, hier is mijn advies: Leer een echt vak. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom jouw kansen op een gouden paplepel in de krant uitgemeten moeten worden, want je kunt ervan uitgaan dat ze nihil zijn. Gebruik je bekendheid gewoon om een goede baan te krijgen. Dat is een betere investering in je toekomst dan te hopen op een kroning die toch zal uitblijven.

Leave a Reply

